27/10/2011

La primavera àrab guanya el Premi Sàkharov 2011

L'Oficina del Parlament Europeu a Barcelona organitzarà actes amb motiu del Premi Sàkharov 2011 els dies 1 i 2 de desembre amb la guardonada Asmaa Mahfouz

El Parlament Europeu ha decidit concedir el Premi Sàkharov a la Llibertat de Consciència 2011 a cinc representants dels pobles àrabs, en reconeixement i suport a la seva unitat per la llibertat i els drets humans. El president de l'Eurocambra, Jerzy Buzek, atorgarà el premi en una sessió solemne el 14 de desembre a Estrasburg.

El Premi Sakhàrov del Parlament Europeu en l'edició d'aquest any és per Asmaa Mahfouz (Egipte), Ahmed al-Zubair Ahmed al-Sanusi (Líbia), Razan Zaitouneh (Síria), Ali Farzat (Síria) i, pòstumament, per Mohamed Bouazizi (Tunísia). La proposta va ser presentada conjuntament pels grups PPE, S&D, ALDE i Verds/ALE.

Després de la decisió adoptada en el matí d'avui dijous per la Conferència de Presidents (el President del Parlament i els presidents dels grups polítics), el president Buzek ha subratllat: "Aquestes cinc persones han contribuït a canvis històrics en el món àrab, i amb aquest guardó el Parlament Europeu vol confirmar la seva solidaritat i ferm suport a aquesta lluita per la llibertat, la democràcia i la fi dels règims autoritaris". "Aquest premi és un símbol per a tot aquells que treballen per la dignitat, la democràcia i els drets fonamentals, al món àrab i més enllà", ha afegit el president de l'Eurocambra.

Asmaa Mahfouz

Mahfouz es va unir el 2008 al Moviment Juvenil del 6 d'abril, ajudant a organitzar vagues en defensa dels drets fonamentals a Egipte. L'assetjament permanent a periodistes i activistes per part del règim de Mubàrak així com l'exemple de Tunísia va moure a Asmaa Mahfouz a organitzar les seves pròpies protestes. Els seus vídeos a YouTube, així com les seves publicacions a Facebook i Twitter, van ajudar a motivar els ciutadans egipcis a exigir els seus drets a la Plaça Tahrir. Després d'haver estat detinguda pel Consell Suprem de les Forces Armades d'Egipte, va ser posada en llibertat sota fiança a causa de la pressió d'activistes prominents.

Ahmed al-Zubair Ahmed al-Sanusi

Ahmed al-Sanusi va passar 31 anys en una presó líbia per un intent de cop contra el Coronel Gaddafi. Membre del Consell Nacional de Transició, ara treballa per la llibertat i l'establiment dels valors democràtics en la Líbia post-Gaddafi.

Razan Zaitouneh

Aquesta advocada siriana va crear un bloc sobre els drets humans al seu país des d'on informava de les atrocitats comeses. Va revelar públicament assassinats i abusos comesos per l'exèrcit i la policia siriana. Els seus posts s'han convertit en una important font d'informació per als mitjans internacionals. Actualment s'amaga de les autoritats sirianes, que ja han arrestat el seu marit i al seu germà.

Ali Farzat

El dibuixant de vinyetes amb visió satírica sobre la política Ali Farzat és conegut per les seves crítiques al règim sirià i al seu president, Bashar al-Assad. A partir de març de 2011, quan van començar els aixecaments, les seves vinyetes van arribar cada cop més lluny. Les seves caricatures ridiculitzant el govern de Bashar al-Assad van ajudar a inspirar les revoltes a Síria. A l'agost de 2011, les forces de seguretat sirianes li van confiscar els seus dibuixos i li van trencar les mans com a "senyal d'avís".

Mohamed Bouazizi

El tunisià Mohamed Bouazizi es va calar foc com a protesta per la incessant humiliació i assetjament per part de les autoritats tunisianes. La ràbia i el suport popular que el seu gest va generar, van provocar el derrocament del president Zine El Abidine Ben Ali. La mort de Bouazizi també va inspirar altres aixecaments i canvis crucials en altres països àrabs com Egipte i Líbia, el que conjuntament es coneix com a Primavera Àrab.

Premi Sàkharov a la Llibertat de Consciència

El premi Sàkharov a la Llibertat de Consciència, denominat així en memòria del científic i dissident soviètic Andrei Sàkharov, ha estat concedit anualment pel Parlament Europeu des de 1988 a persones o organitzacions que han fet importants contribucions a la lluita pels drets humans o la democràcia. El premi inclou una dotació de 50.000 euros.

Els altres dos finalistes en l'edició d'enguany eren el periodista bielorús Dzmitry Bandarenka i la comunitat colombiana per la pau de San José de Apartadó.

Actes a Barcelona, 1 i 2 de desembre

L'Oficina del Parlament Europeu a Barcelona organitzarà els dies 1 i 2 de desembre diversos actes commemoratius amb motiu del Premi Sàkharov 2011 amb la guardonada Asmaa Mahfouz i eurodiputats catalans. Dijous 1 de desembre a les 21h00 s'oferirà un concert gratuït a la Capella de Santa Agata a càrrec d'un quintet de l'Orquestra Àrab de Barcelona.

Informació Audiovisual

Tots els vots s'emeten en directe per EbS, així com els briefings a la premsa dels grups polítics

Poden sol·licitar-se vídeos en qualitat professional a través de la pàgina web audiovisual del Parlament Europeu.

Més informació:

Contactes: