28/02/2012

El Parlament Europeu rep una petició contra ACTA

El Parlament Europeu ha rebut aquest dimarts una petició contra l'Acord Comercial Anti-Falsificació (ACTA), on se sol·licita als eurodiputats "que defensin un Internet lliure i obert i rebutgin ACTA". La petició ha estat signada per més de 2,4 milions de persones d'arreu del món.

"Rebre una petició que compta amb el suport de més de 2 milions de persones ens trasllada una responsabilitat encara més gran per escoltar als ciutadans europeus i oferir-los-hi un lloc per expressar les seves opinions a les institucions europees", ha afirmat la presidenta de la comissió de Peticions del Parlament Europeu, l'italiana Erminia Mazzoni (PPE).

El Parlament Europeu tan sols acaba de començar a considerar la proposta d'acord ACTA. S'obre un període en què s'examinarà cuidadosament el text, tenint en compte totes les preocupacions, i fent una avaluació raonada dels fets i, d'una banda, del pes de la llibertat a la xarxa, i de l'altra, de la lluita contra la falsificació. La comissió de Peticions decidirà en les properes setmanes de quina manera es procedirà amb la petició.

La petició ha estat presentada per Alex Wilks, Pascal Vollenweider i Anne Agius, en representació d'Avaaz, una organització que utilitza Internet per fer campanya sobre diversos temes. El text demana als eurodiputats "que defensin un Internet lliure i obert i rebutgin la ratificació d'ACTA, que destruiria aquesta llibertat".

La comissió de Peticions decidirà en la seva propera reunió, els dies 19 i 20 de març, sobre l'admissibilitat de la petició presentada avui. Si aquesta és admesa a tràmit (és a dir, incideix en l'àmbit de competències de la UE), la comissió parlamentària durà a terme un debat públic amb els peticionaris, experts, la Comissió Europea i altres grups d'interès. Això contribuiria al debat públic oficialment engegat pel Parlament Europeu aquesta setmana.

A favor d'ACTA

Erminia Mazzoni també ha rebut en les darreres setmanes cartes de ciutadans de la UE i organitzacions que donen suport a ACTA. Per exemple, una carta de la Confederació Internacional de Societats d'Autors i Compositors (CISAC) sosté que "ACTA és positiu per a Europa. Sense modificar la legislació comunitària, estableix procediments comuns per fer front a la infracció dels drets de propietat intel·lectual a països que representen el 50% del comerç mundial".

Dret de petició

Qualsevol ciutadà de la Unió Europea o resident en qualsevol dels seus Estats membres pot presentar una petició al Parlament Europeu, individualment o en associació amb altres, sobre un assumpte que pertanyi a algun dels àmbits d'activitat de la Unió Europea i que l'afecti directament.

El dret de petició, consagrat en el Tractat de la UE, és un dret fonamental vinculat a la ciutadania de la UE. És una manera efectiva per involucrar directament als ciutadans en les activitats de la UE i tractar les seves preocupacions, propostes o queixes específicament adreçades als eurodiputats.

Altres esdeveniments sobre ACTA aquesta setmana

Demà, dimecres 29 de febrer a partir de les 17h00, tindrà lloc el primer debat sobre ACTA al Parlament Europeu, a la comissió de Comerç Internacional. Aquesta és la comissió encarregada de fer una recomanació formal al Parlament Europeu en el seu conjunt sobre l'aprovació o no d'ACTA. El Parlament Europeu no pot esmenar l'acord, només pot aprovar-lo o rebutjar-lo. Si els eurodiputats no donen el seu consentiment, l'acord no s'aplicaria al territori de la UE.

L'endemà, dijous 1 de març, a partir de les 15h00, se celebrarà una trobada pública sobre ACTA amb experts, on es debatrà amb acadèmics, representants de la societat civil i funcionaris de la UE els pros i els contres d'ACTA.

Més informació:

Contactes: